piątek, 6 marca 2015

Z obrazem


Egzamin gimnazjalny zbliża się wielkimi krokami, policzyłam – w naszej szkole trzecioklasistom pozostały 23 „dni robocze”. Najwyższa pora zakasać rękawy i zacząć powtarzać – a jest co robić! Język polski to tylko jeden egzamin, zostaje jeszcze osiem innych przedmiotów – naprawdę dużo...

O tym jak uczyć się skutecznie, już pisałam TUTAJ...
Dziś trochę inna metoda utrwalania, analizowania, porządkowania i systematyzowania wiadomości
  • ćwiczenia z obrazem w tle...























Niektórzy z Was dobrze wiedzą, że lubię takie zajęcia i bardzo szkoda, że nie często mogę sobie na nie pozwolić.

Przygotowałam małą galerię obrazów TUTAJ , które mogą zainicjować ćwiczenia i wcale nie o pełną interpretację dzieła tu idzie, ale o wyszukiwanie pewnych znaków, skojarzeń, wskazywanie tematów, motywów, nawiązań, określanie czasu, epoki, doszukiwanie się analogii, aluzji, itd., a następnie redagowanie opowiadań, reportaży, listów, wspomnień, recenzji, rozprawek.

Przykładowe zagadnienia do przemyślenia:

  • Jaki jest świat przedstawiony na obrazie?
  • Czy na obrazie są ludzie? Jaka jest ich funkcja?
  • Jakie dostrzegam symbole? Z czym i z kim wiążę te znaki?
  • Co można usłyszeć, co można poczuć przyglądając się dziełu?
  • Jak obraz wpływa na wrażliwość oglądającego?
  • W jakich okolicznościach oglądający świat na obrazie mógł poczuć się podobnie?
  • Czy odbiorca dzieła potrafi wskazać teksty kultury wywołujące przeciwne emocje?
  • Gdzie już spotkałem się z takim postrzeganiem rzeczywistości?
  • Jakie inne teksty kultury nawiązują do tematyki dzieła?
  • Kiedy mógł żyć autor obrazu? Jakie idee przyświecały w określonej epoce?
  • Jaki temat można opracować wspierając się obrazem, jego tematyką?
Powodzenia...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz