czwartek, 5 maja 2016

Dawno, dawno temu...



Maj to miesiąc, w którym zaczynamy powtarzać i utrwalać wiadomości i umiejętności, jakie zdobywali uczniowie w ciągu całego roku szkolnego.

W klasie I rozpoczęliśmy ten czas od przypomnienia sobie treści naszych lektur i ich bohaterów .

Działania zostały podzielone na kilka etapów.

Najpierw poprosiłam uczniów, by w domu przygotowali kostki (typu SC), na których ściankach będą widniały cytaty z poznanych w czasie lekcji książek. Aby właściwie przygotować tę pracę, uczniowie musieli raz jeszcze zajrzeć do lektur lub notatek, przypomnieć sobie, które słowa już wcześniej wzbudzały nasze zainteresowanie, kto je wypowiedział, w jakich okolicznościach.

Następnie, już w czasie lekcji, odkrywaliśmy wspólnie tytuły lektur, z których pochodzą zapisane na kostce zdania. Nie wszystko zawsze było jasne... uczniowie musieli kojarzyć słowa z tematyką lektury, rozpoznawać styl wypowiedzi, łączyć elementy charakterystyczne dla danej epoki literackiej ze wskazówkami pojawiającymi się w cytacie.

Kiedy już poznaliśmy źródło wszystkich cytatów... otworzyłam pudełko z kartami Dixit. 
Każdy uczeń wylosował jedną kartę, a następnie odkrywała jej znaczenia.



Teraz przyszła pora na zadanie finałowe - 
uczniowie, podzieleni na grupy, mieli stworzyć opowiadanie, których fabułę wyznaczały zarówno wylosowane karty (określały miejsce, czas, przygodę) jak i rzucona kostka (wskazywała na główne postacie, ich sposób zachowania się, życiowe doświadczenia).

To nie było łatwe... burza mózgów w grupach, wybór tematu wiodącego i praca ruszyła...
... z Chaosu wyłoniła się asteroida B-612;
... Uranos podjął walkę z Małym Księciem;
... Oskar musiał zmagać się nie tylko z chorobą, ale też z okrutnymi meduzami w królestwie Posejdona;
... przyjaźń Małego Księcia i Oskara sprawdziła się podczas podróży w nieznane;
... Julia nie mogła doczekać się swego Romea i gdyby nie pomoc Zbyszka wszystko mogłoby wyglądać zupełnie inaczej;

Z wielką przyjemnością dostrzegam, że tak prowadzone zajęcia aktywizują wszystkich uczniów w klasie, praca w grupie wspaniale mobilizuje do wysiłku intelektualnego i odkrywania pokładów kreatywności... a przecież właśnie o to chodzi :)


2 komentarze:

  1. Ja tylko chciałam powiedzieć: świetny pomysł! W sobotę prowadziłam zajęcia dla nauczycieli o Story Cubes i poleciłam im ten wpis i Twój blog :). Mam nadzieję, że tu weszli, przeczytali i zainspirowali się!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest mi niezmiernie miło :) dzięki za wspieranie moich działń

      Usuń