czwartek, 22 września 2016

Z obrazem w tle


Czy obraz często pojawia się na Waszych lekcjach?  Lubicie zajęcia z obrazem w tle?
Ja - bardzo.
Już jakiś czas temu odkryłam, jak wiele treści można przekazać i ile pokazać, posiłkując się różnego rodzaju obrazami.

Właśnie dlatego swoje pierwsze zajęcia w klasie III kojarzę z obrazami. Stanowią one ciekawe wprowadzenie do nowego roku szkolnego, a jednocześnie pozwalają na powtarzanie, utrwalanie i kształcenie tych umiejętności, o których wspominaliśmy w poprzednich latach nauki.

Lekcja nr 1
Co widać, co słychać, co czuć... na obrazie - 




Przeglądamy podręcznik, szukamy obrazów, które (z różnych powodów) zaciekawiają ;
Określamy kontekst dzieła;
Utrwalamy umiejętność redagowania opisów, nazywamy emocje;

aż w końcu - "wchodzimy" w obraz i tworzymy subiektywne interpretacje, tego co "dostrzegamy wokół siebie"; powstają pierwsze dłuższe wypowiedzi, zazwyczaj w pierwszoosobowej narracji z elementami opisu przeżyć, wewnętrznym monologiem postaci.

Lekcja nr 2
Jaka prawda? - o symbolu i alegorii w malarstwie -

Wyszukujemy stosowne dzieła;
Utrwalamy informacje na temat symbolu i alegorii;
a następnie -
Wybieramy jeden obraz - ten sam dla każdego ucznia i redagujemy opowiadanie, do którego właśnie to dzieło byłoby najlepszą ilustracją; szybko okazuje się, że nasze historie są zupełnie różne, mimo tego, że patrzymy na to samo obraz.

Lekcja nr 3
Wiersz z obrazem w tle -
Stanisław Grochowiak - Pocałunek - krajobraz 
Błądziłem lasem twoich włosów zioła
I płacz odkryłem. I schodziłem niżej
Na białe śniegi zimowego czoła,
Gdzie płacz już umilkł, a był cień lichtarzy.
Potem zwiedzałem pamiątki twej twarzy,
Coraz to bliżej i coraz to bliżej
Ust twoich dobrych uśpionego sioła:
W nim co się zdarzy raz tylko się zdarzy.
I wszedłem w sioło. A była pogoda
Pod całym niebem twego podniebienia.
Gdzieś w cichym kątku umierała młoda
Wstydliwość sielska w zapachu tymianku.
Nagle wróciłem i stałem na ganku.
Patrząc jak wokół krajobraz się zmienia,
Jak wschodzi pierwsza gałąź bzu w ogrodach,
I gną się rzęsy pod rosą poranku.
Zmieniamy rodzaj literacki; 
Przypominamy sobie znane środki stylistyczne, ich funkcje, rodzaje;
Pokazujemy uczniom, czym jest erotyk w poezji;
Analizujemy wiersz, mając ciągle na uwadze odniesienia do obrazu;
Wyszukujemy metafory;
Przypominamy zasady cytowania;
Rysujemy "wycieczkę" po twarzy dziewczyny;

Lekcja nr 4 i 5
Obraz w kapelusz ubrany - 

 obraz

Tym razem to ja wyszukuję obrazy -  nawet takie surrealistyczne;
Dzielę uczniów i każdemu "daję" myślący kapelusz:

<więcej> o metodzie

Każdy przedstawia swój punkt widzenia obrazu;
- a następnie cały zespół tworzy wspólną interpretację dzieła;

Te lekcje pozwalają na podsumowanie wszystkich umiejętności, jakie zostały przypomniane w czasie pracy z obrazem. Jednocześnie uczniowie muszą być twórczy, muszą ze sobą współpracować, wymieniać się spostrzeżeniami, by kreować wspólny świat.

Tak przygotowani i umysłowo "rozgrzani "możemy śmiało wkraczać w nowe...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz