czwartek, 24 listopada 2016

Intensywny kurs

Ostatnio na blogu pojawiło się kilka wpisów, w których przedstawiałam sposoby wykorzystania narzędzi TIK na lekcjach. Wiadomo jednak, że co za dużo, to niezdrowo...
Dlatego dziś troszkę o bardziej tradycyjnym podejściu do lektury.

W każdej klasie poznajemy fragmenty Mitologii. Mówimy o powstaniu świata i bogów, przypominamy sobie sylwetki bohaterów, o których już wcześniej co nieco wiedzieliśmy, zgłębiamy historie herosów.

W tym roku okazało się, że wśród uczniów klasy I nie mam fanów mitologii i tak naprawdę mają oni bardzo nikłą wiedzę o tym niezwykłym świecie. Musiałam działać...

niedziela, 20 listopada 2016

Gramatyczne opowieści

Składnia zdania - czy to pojedynczego, czy złożonego - sprawia trudność wielu uczniom.
Często to, co wydaje się być już opanowane w teorii, podczas ćwiczeń praktycznych staje się ciężką przeprawą.


W salonie

Już tak mam... uwielbiam książki (choć ciągle brakuje mi czasu, by czytać tyle, ile bym chciała).

Właśnie dla tego uwielbienia pojechałam na łódzki Salon Ciekawej Książki.
Byłam bardzo ciekawa tego, co zastanę, tym bardziej, że w pamięci ciągle mam Kraków.

Zaskoczył mnie wszystko, oczywiście pozytywnie.

Pozytywne wrażenie zrobiło samo miejsce imprezy.
Przestronność Muzeum Włókiennictwa, a jednocześnie kameralność i przytulność nieporównywalna z żadnymi halami wystawienniczymi, połączenie tradycji miasta z nowoczesnością, jaka dominuje w świecie - wszystko to dało niezwykle przyjemne efekty.

Już od samych drzwi zostałam niezwykle miło powitana. Otrzymałam program Salonu, kilka reklamowych zakładek wydawnictw. A z tej racji, że wzięłam udział w mini konkursie przygotowanym przez organizatorów na Facebooku, podarowano mi darmową wejściówkę 🔖 


sobota, 19 listopada 2016

Anioły wśród nas

Każdego roku gimnazjaliści naszego Zespołu biorą udział w konkursie literackim organizowanym przez Miejską Bibliotekę Publiczną w Piotrkowie Tryb.

Za nami rozstrzygnięcie XVII Powiatowego Konkursu Literackiego Anioły są wśród nas

Jestem szczęśliwa, bo zgłosiłam trzy prace i wszystkie zostały zauważone.

Brawo! Wera i Martyna za kreatywność i wytrwałość, jaką pokazujecie nie tylko w Stworzonych...  
Brawo! Patrycja za otwartość na nowe wyzwania 😊


wtorek, 15 listopada 2016

Żyłem, jak chciałem...

Właśnie dziś przypada 100. rocznica śmierci Henryka Sienkiewicza.

W wielu szkołach przeżywamy uroczyście cały rok poświęcony życiu i twórczości pisarza. My także włączyliśmy się w obchody. O Narodowym Czytaniu pisałam >tutaj<, a dziś pragnę podzielić się innym pomysłem, jaki realizujemy.

Wspólnie z paniami od historii i sztuki oraz wychowawcami klas wspóltworzymy projekt interdyscyplinarny Człowiek zawsze może wstąpić na lepszą drogę - póki żyje.



poniedziałek, 14 listopada 2016

Pychota!

Od czasu do czasu, w czasie lekcji wychowawczych przygotowujemy różnego rodzaju pyszności. 
Ponieważ w ostatnim tygodniu przeżywaliśmy Dzień Zdrowego Jedzenia, a z krakowskich targów książki przywiozłam kilka kulinarnych poradników, przygotowaliśmy zdrowe desery; o sałatkach pisałam >tutaj< .

piątek, 11 listopada 2016

"Tyś jest niezmierzone dobro..."

Tegoroczne obchody Dnia Niepodległości w naszym Zespole wyglądały nieco inaczej niż zazwyczaj. Przygotowany montaż słowno - muzyczny był tylko niewielkim elementem świętowania. Najważniejsza był niecodzienna lekcja historii, którą przygotowali dla uczniów pracownicy piotrkowskiego Archiwum Państwowego.
Ale od początku...
Już na porannym Słówku dało się odczuć za sprawą stroju - i uczniów, i nauczycieli - że przed nami wyjątkowy dzień.


czwartek, 10 listopada 2016

Emocje w kolorach zamknięte

Czy często zastanawiacie się, co czują uczniowie?
Na ile przed nami się otwierają?
Jakie emocje kryją w swych sercach?

Bo przecież mówienie o sobie, o tym co się czuje, jest bardzo trudne dla wielu z nas.

Po pierwszych zadaniach, o których pisałam >tutaj< przyszła pora, by popracować z uczniami nad prezentacją własnego ducha.

W otchłaniach Internetu znalazłam KOLORY EMOCJI w wersji angielskojęzycznej.


środa, 9 listopada 2016

W komiksie

Myślę, że wielu nauczycieli zauważa, że utwory, które jeszcze zupełnie  niedawno były przyjmowane bez większych problemów, dziś budzą wśród uczniów zniechęcenie, niezrozumienie. Znacznie więcej czasu potrzeba, by nastolatek odkrył sens, znaczenie dzieła, zrozumiał cel poznania konkretnego utworu.
Ostatnio pisałam, jak za pomocą narzędzi informatycznych "oswajam" uczniów z tekstem Małego Księcia.
A dziś chcę podzielić się kolejnym sposobem przybliżenia uczniom słów lektury.

poniedziałek, 7 listopada 2016

Ludzki robot




Androidy podłączyły go do metalowego blatu. Nad nim żarzyła się mała lampka, zwisająca z sufitu, dająca nikły obraz na sytuację, w której się znajdował, sytuację bez wyjścia…

W stronę jego twarzy zbliżało się mechaniczne ramię. Poczuł, jak mała igła wbija się w jego skroń. Użądlenie. I głos: