piątek, 17 lutego 2017

Granaty w zebrze

Dziś pragnę zaprezentować kolejne zadanie przygotowane i zrealizowane w ramach świętowania Dnia Języka Ojczystego.

Uczniowie klasy trzeciej skupili się na zagadnieniach z zakresu nauki o języku. Po trosze wykorzystali ten czas na utrwalanie i systematyzowanie zagadnień, o których mówiliśmy wcześniej. Skupiliśmy się na homonimach.



Najpierw raz jeszcze przypomnieliśmy sobie, czym są homonimy. Dowiedzieliśmy się, że dzielą się  one na:
- homografy, które mają identyczną pisownię, ale różnią się wymową, np.: zamarzać (wym: zamar-zać), zamarzać (kogoś głodem) (wym: zama-rzać);

- homofony – to te, które mają identyczne brzmienie, ale różnią się pisownią, np.: może – morze;

oraz takie nie do końca sklasyfikowane, które są identyczne w brzmieniu i wymowie, ale:
- choć mają wspólne pochodzenie, różnią się kategorią gramatyczną i znaczeniem,
bądź - choć mają różną etymologię i znaczenie, są w tej samej kategorii gramatycznej – np. piłka (do drewna) – piłka (do zabawy).

Podawaliśmy znane nam słowa.

Uczyliśmy się je poprawnie stosować.

W końcu nadszedł czas na tworzenie dialogów z zastosowaniem homonimów. To była prawdziwa zabawa. Kiedy teksty były gotowe, siedliśmy przed komputerami i stworzyliśmy krótkie, ale jakże wymowne komiksy.



Kolejny raz okazało się, jak wiele tajemnic kryje ojczysty język.

4 komentarze:

  1. Gratuluję, ciekawy pomysł. Czy jest jakiś program do rysowania komiksów?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najczęściej korzystamy z http://www.toondoo.com; tym razem poznawaliśmy https://www.storyboardthat.com

      Usuń