Kim jest mentor?
Mentor to nauczyciel mianowany lub dyplomowany, który wspiera nauczyciela początkującego w zdobywaniu kompetencji zawodowych, organizacji pracy, rozwoju dydaktycznym i przygotowaniu do awansu na stopień nauczyciela mianowanego.
Obowiązki mentora – szczegółowo według Karty Nauczyciela:
1. Obserwacja zajęć nauczyciela początkującego
Zgodnie z art. 9ca ust. 12 pkt 5:
Mentor obserwuje zajęcia prowadzone przez nauczyciela początkującego oraz omawia je z nim:
- co najmniej 1 godzina miesięcznie w pierwszym roku przygotowania,
- co najmniej 4 godziny rocznie w każdym kolejnym roku przygotowania.
2. Mentor prowadzi zajęcia dla nauczyciela początkującego
Zgodnie z art. 9ca ust. 12 pkt 4:
Zgodnie z art. 9ca ust. 12 pkt 4:
Mentor umożliwia nauczycielowi początkującemu obserwowanie swoich zajęć i omawia je z nim:
- co najmniej 1 godzina miesięcznie w pierwszym roku przygotowania,
- co najmniej 4 godziny rocznie w kolejnych latach.
3. Udział w lekcji obserwowanej przed oceną pracy
Zgodnie z art. 9fa ust. 6 pkt 4:
Zgodnie z art. 9fa ust. 6 pkt 4:
Mentor uczestniczy w lekcji prowadzonej przez nauczyciela początkującego przed oceną pracy, która odbywa się w ostatnim roku przygotowania do zawodu.
4. Udział w ocenie pracy nauczyciela
Zgodnie z art. 6a ust. 1da i 1db:
Zgodnie z art. 6a ust. 1da i 1db:
Mentor przygotowuje opinię, która może być uwzględniona przez dyrektora szkoły przy ocenie pracy nauczyciela.
Ocena pracy odbywa się:
- po min. 8 miesiącach przygotowania (najpóźniej w 11. miesiącu),
- w ostatnim roku przygotowania,
- w ostatnim roku dodatkowego przygotowania (w szczególnych przypadkach).
5. Wspieranie rozwoju zawodowego
Mentor:
Mentor:
- pomaga w planowaniu pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
- wspiera w poznaniu zasad funkcjonowania szkoły,
- pomaga w dostosowywaniu metod pracy do potrzeb uczniów.
6. Współpraca z dyrektorem szkoły.
Mentor współdziała z dyrektorem przy organizacji procesu przygotowania do zawodu.
Uczestniczy w dokumentowaniu przebiegu przygotowania nauczyciela.
Uczestniczy w dokumentowaniu przebiegu przygotowania nauczyciela.
7. Doskonalenie własnych kompetencji.
Mentor powinien podnosić swoje kwalifikacje w zakresie mentoringu.
Uczestniczy w szkoleniach i kursach doskonalących.
Uczestniczy w szkoleniach i kursach doskonalących.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz