Niedługo kończysz
gimnazjum. Podejmujesz już decyzje związane z Twoją przyszłością.
Powoli stajesz się dorosły. Z dorosłością jednak powinien też
łączyć się Twój rozwój intelektualny, w tym także
wykształcenie w zakresie literatury.
Mając 16 lat, powinieneś
świadomie i dojrzale odczytywać wszelkie teksty kultury. Tak
naprawdę to bardzo trudna umiejętność i jej opanowanie wymaga
czasu i cierpliwości.
W gimnazjum wiele czasu
poświęciliśmy tekstom literackim. Raz jeszcze chciałabym, abyśmy
powędrowali przez różne teksty, szukając w nich wspólnych
motywów.
Na początek -
Motyw dziecka:
Postać
dziecka w literaturze;
mit Ikar i Dedal,
J. Kochanowski, Treny;
A. de Saint-Exupery, Mały
Książę,
H. Sienkiewicz, W
pustyni i w puszczy;
Dzieciństwo
nie zawsze jest piękne;
D.
Terakowska, Poczwarka,
E. E.
Schmitt, Oskar i pani Róża,
H.
Sienkiewicz, Janko Muzykant;
Uroki
dzieciństwa;
M. Musierowicz, Opium
w rosole,
K. Makuszyński, Szatan
z siódmej klasy,
K. Dickens, Opowieść
wigilijna;
Motyw przyjaźni:
Prawdziwych przyjaciół
poznajemy w biedzie;
A. Mickiewicz,
Przyjaciele,
I. Krasicki, Przyjaciele,
E. Hemingway, Stary
człowiek i morze;
Przyjaciel – któż
to taki?
A. Kamiński, Kamienie
na szaniec,
A. de Saint-Exupery, Mały
Książę,
S. Żeromski, Syzyfowe
prace;
Nie bogactwo jest
przyjacielem, ale przyjaciel bogactwem;
H. Sienkiewicz, Ogniem
i mieczem,
A. Bahdaj, Telemach w
dżinsach,
J. R. R. Tolkien, Władca
Pierścienia;
i jeszcze -
motyw ojczyzny:
Kochać ojczyznę –
trudno czy łatwo?
H. Sienkiewicz, Latarnik,
J. Słowacki, Smutno
mi, Boże,
C. K. Norwid, Moja
piosnka,
Portret Polaka –
Patrioty
A. Mickiewicz, Pan
Tadeusz,
A. Mickiewicz, Reduta
Ordona,
Moja Mała Ojczyzna
J. Kochanowski, Na dom
w Czarnolesie,
S. Mrożek, Wesele w
Atomicach,
W. Reymont, Chłopi;
Zachęcam, aby w ten
sposób przeanalizować również
motyw podróży, rodziny,
miłości, zmagania się człowieka z przeciwnościami losu, itp.
Myślę, że jeżeli
będziecie tak przygotowani, to we wtorek żaden temat rozprawki nie
będzie was przerażał.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz