poniedziałek, 11 sierpnia 2025

Rola mentora od września 2025 roku

Od 2022 roku funkcja mentora zastąpiła rolę opiekuna stażu w procesie awansu zawodowego nauczycieli. Nowelizacja Karty Nauczyciela z dnia 25 lipca 2025 r. jeszcze bardziej precyzuje obowiązki mentora, czyniąc go kluczową postacią w przygotowaniu nauczyciela początkującego do zawodu.



Kim jest mentor?


Mentor to nauczyciel mianowany lub dyplomowany, który wspiera nauczyciela początkującego w zdobywaniu kompetencji zawodowych, organizacji pracy, rozwoju dydaktycznym i przygotowaniu do awansu na stopień nauczyciela mianowanego.


Obowiązki mentora – szczegółowo według Karty Nauczyciela:


1. Obserwacja zajęć nauczyciela początkującego

Zgodnie z art. 9ca ust. 12 pkt 5:
Mentor obserwuje zajęcia prowadzone przez nauczyciela początkującego oraz omawia je z nim:
  • co najmniej 1 godzina miesięcznie w pierwszym roku przygotowania,
  • co najmniej 4 godziny rocznie w każdym kolejnym roku przygotowania.

2. Mentor prowadzi zajęcia dla nauczyciela początkującego

Zgodnie z art. 9ca ust. 12 pkt 4:
Mentor umożliwia nauczycielowi początkującemu obserwowanie swoich zajęć i omawia je z nim:
  • co najmniej 1 godzina miesięcznie w pierwszym roku przygotowania,
  • co najmniej 4 godziny rocznie w kolejnych latach.

3. Udział w lekcji obserwowanej przed oceną pracy

Zgodnie z art. 9fa ust. 6 pkt 4:
Mentor uczestniczy w lekcji prowadzonej przez nauczyciela początkującego przed oceną pracy, która odbywa się w ostatnim roku przygotowania do zawodu.

4. Udział w ocenie pracy nauczyciela

Zgodnie z art. 6a ust. 1da i 1db:
Mentor przygotowuje opinię, która może być uwzględniona przez dyrektora szkoły przy ocenie pracy nauczyciela.

Ocena pracy odbywa się:
  • po min. 8 miesiącach przygotowania (najpóźniej w 11. miesiącu),
  • w ostatnim roku przygotowania,
  • w ostatnim roku dodatkowego przygotowania (w szczególnych przypadkach).

5. Wspieranie rozwoju zawodowego

Mentor:
  • pomaga w planowaniu pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
  • wspiera w poznaniu zasad funkcjonowania szkoły,
  • pomaga w dostosowywaniu metod pracy do potrzeb uczniów.

6. Współpraca z dyrektorem szkoły.

Mentor współdziała z dyrektorem przy organizacji procesu przygotowania do zawodu.
Uczestniczy w dokumentowaniu przebiegu przygotowania nauczyciela.

7. Doskonalenie własnych kompetencji.

Mentor powinien podnosić swoje kwalifikacje w zakresie mentoringu.
Uczestniczy w szkoleniach i kursach doskonalących.


Podsumowanie

Rola mentora w nowym systemie awansu zawodowego nauczycieli to nie tylko formalność – to realne wsparcie, które może zadecydować o jakości pracy nauczyciela i jego dalszej karierze. Ustawa z 2025 roku jasno określa obowiązki mentora, w tym wymiar godzin obserwacji, udział w lekcjach i procesie oceny pracy. To funkcja wymagająca zaangażowania, kompetencji i gotowości do współpracy.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz