Właśnie dziś przypada 100. rocznica śmierci Henryka Sienkiewicza.
W wielu szkołach przeżywamy uroczyście cały rok poświęcony życiu i twórczości pisarza. My także włączyliśmy się w obchody. O Narodowym Czytaniu pisałam >tutaj<, a dziś pragnę podzielić się innym pomysłem, jaki realizujemy.
Młodzież naszego gimnazjum przez cały rok szkolny 2016/2017 przygotowuje ścienne gazetki, które łączy wspólny temat. Na poszczególne miesiące przypada opracowanie innego tematu związanego z utworami naszego noblisty.
„Quo
vadis?” –
bohaterowie patrzą
z oddali, byśmy ich dziełu i
my sprostali.
„Krzyżacy”
–
by w żadnej szkole
ucznia nie było, kto by nie wiedział,
kogo pokonał Jagiełło.
„Ogniem
i mieczem” –
pokrzepić serca,
gdy przyjdzie trwoga, opór przełamać w
obozie wroga.
„Potop”
–
rozwijaj talent,
wykuwaj ducha, łam przeciwności,
idź ku wieczności.
„Pan
Wołodyjowski” –
był mały ciałem,
lecz wielki duchem, z męstwa, honoru
czerpał otuchę.
„W
pustyni i w puszczy” –
przygody Stasia nas
zachwycają, przyrodę Afryki nam przybliżają.
„ Janko
Muzykant” –
rozwijaj talent, łam
przeciwności, niech Ci przyświeca praca przyszłości.
Zadaniem uczniów jest takie przedstawienie tematu, by można było w gazetce odnaleźć informacje odnośnie daty powstania dzieła oraz okresu historycznego, w którym są osadzeni jego bohaterowie, a także krótką charakterystykę utworu literackiego;
Ponadto należy wybrać jednego bohatera, opisać jego wygląd zewnętrzny, dołączyć podobiznę (narysować lub znaleźć ilustrację), przedstawić cechy osobowości postaci, uzasadnić dlaczego właśnie ta osoba została wybrana i czy może być ona wzorem do naśladowania oraz czym się ona różni od współczesnych ludzi.
Uczniowie pracują w parach, wzajemnie się wspierają i inspirują. Każdy wie, który temat na opracować i dlatego może odpowiednio wcześniej gromadzić materiały - a pracy jest dużo.
Gazetki pozwalają uczniom poszerzać ich wiadomości a także - poprzez poznawanie poszczególnych bohaterów literackich - pomagają w kształtowaniu pożądanych postaw.
***
czy wiedzieliście, że:
Twórca Trylogii miał oryginalną technikę pracy. Pisał akurat tyle, ile trzeba było na codzienny odcinek w gazecie. W 1886 roku, przebywając za granicą, drukował Potop w warszawskim "Słowie".
"Telegrafujcie, gdzie jest Kmicic? Zapomniałem i nie mogę dalej pisać - Sienkiewicz."
Redaktor odtelegrafował:
"Kmicic w Częstochowie wysadza armatę - Redakcja."
***
Jako polonistka dbam o właściwą redakcję gazetki, zwracam uwagę, że taka forma prezentowania treści różni się od chociażby prezentacji multimedialnej. Zauważam, że uczniowie mają problem np. z doborem wielkości czcionki, której używają w tworzeniu poszczególnych haseł, zapisów.
Wszystkie zwracamy również uwagę na estetykę pracy, terminowość udostępnienia gazetki i oczywiście oryginalność. Aspekty te wpływają na ocenę pracy uczniów - a co za tym idzie - całej klasy.
Na jednej z tablic uczniowie mogą na bieżąco śledzić punktację gazetek - w ten sposób wprowadzony został element rywalizacji między klasami, który jest w tym przypadku bardzo mobilizujący do działania.
Za nami gazetki październikowa i listopadowa. Widzimy pracę uczniów, ich zaangażowanie, ale ciągle czekamy na pracę, która nas w tym roku szczególnie zachwyci 😏
Ciekawy pomysł :-)
OdpowiedzUsuńTakie gazetkowe cykle mamy każdego roku :) sprawdzają się.
Usuń