czwartek, 29 listopada 2018

W komiksowym świecie

Za czwartoklasistami kolejna lektura. Tym razem poznawaliśmy komiks z serii "Kajko i Kokosz". Na zakończenie lekturowych zmagań pojawiły się losy, przesiadki, praca w parach i... bycie nauczycielem. I to właśnie forma ćwiczeń sprawiła, iż wszyscy uczniowie zaangażowali się bardzo mocno w pracę na lekcji.



Przestrzeń w klasie tak naprawdę po raz pierwszy została przeorganizowania - zniknęło klasyczne ustawienie ławek, pojawiły się kąciki pracy.

Zaczęliśmy od podziału na dwie grupy - pomogło nam Class Dojo, a następnie każdy z grupy wylosował dla siebie numer zadania do wykonania - tu skorzystaliśmy z koła fortuny. Uczniowie z zadaniem w ręku zajęli wyznaczone miejsce. Rozpoczęło się działanie - 2 zespoły, w każdym te same zadania dla uczniów. Na tablicy ustawiłam pomiar czasu i hałasu


Ponieważ klasa jest liczna, zadań również było wiele:
  • Zastanów się, czym różni się komiks od opowiadania. Uzupełnij luki w definicji odpowiednimi wyrazami;
  • Wytnij fiszki i uszereguj zdarzenia tak, aby powstał plan wydarzeń zgodny z treścią komiksu;
  • Odczytaj imiona bohaterów komiksu, ułóż je w porządku alfabetycznym. Opisz wybraną postać;
  • Przejdź przez labirynt. Odczytaj zaklęcie, zapisz je, a następnie samodzielnie utwórz własne;
  • Wykreśl podane słowa, w słowniku języka polskiego znajdź wyjaśnienie 2 wybranych wyrazów;
  • Przeczytaj fragment lektury. Uzupełnij luki poprawnie odmienionymi wyrazami z nawiasów. Podaj przypadek, liczbę i rodzaj rzeczownika;
  • Połącz puzzle, utwórz przysłowia, napisz, jaki jest - według ciebie - związek podanych przysłów z treścią lektury;
  • Odszukaj fragment mówiący o pobycie bohaterów na Łysej Górze. Uzupełnij dymki komiksu, pamiętając o ich znaczeniu;
  • Podaj min. 3 cechy charakteru bohaterów. Napisz, skąd o nich wiesz, jakie zachowania postaci potwierdzają wymienione przez ciebie cechy;
  • Rzuć trzema kostkami SC i napisz min.5 zdań o dalszych losach bohaterów;
  • Przypomnij sobie przygodę z lądowaniem kuferka. Wyobraź sobie, co czuli bohaterowie, nazwij ich uczucia. Zapisz swoje spostrzeżenia;
  • Odpowiedz na pytania dotyczące treści lektury;
Okazało się, że niektórzy szybko poradzili sobie z zadaniem i pozostały czas mogli wykorzystać na pomoc kolegom w swojej grupie.

Kolejnym etapem działań było utworzenie par eksperckich (z każdego zespołu osoba z tym samym zadaniem). Uczniowie sprawdzali swe odpowiedzi, uzupełniali a następnie... wchodzili w rolę nauczyciela i na forum całej klasy przedstawiali wykonanie zadania, dyktowali kolegom zapis do zeszytu.

Wnioski - 
  • wszystkie zadania zostały wykonane, uczniowie utrwalili wiele treści;
  • wszyscy szczęśliwi - nikt nie czuł się przytłoczony ilością zadań i "tykającym" czasem;
  • nie bać się wdrażać uczniów jak najczęściej do tego typu ćwiczeń.



4 komentarze:

  1. Świetna propozycja dla uczniów! Jak przygotowalas labirynt?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Od dawna - https://www.festisite.com/text-layout/maze/ :)

      Usuń
  2. Ależ ciekawe pomysły. Akurat zaczynam omawianie tej lektury:) Z jakiej strony Pani korzysta przy tworzeniu puzzli?

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetne pomysły! Czy może Pani udostępnić zadania? :)

    OdpowiedzUsuń