czwartek, 29 listopada 2018

Słuchane bingo

Słuchanie ze zrozumieniem - rozwijanie tej umiejętności to jedno z trudniejszych wyzwań, jakie staje przed nauczycielem. Często bowiem jest tak, że nasi uczniowie słuchają, ale nie słyszą. Co jakiś czas pojawiają się nowe sposoby kształcenia umiejętności skupienia, słuchania, koncentracji. Nie bez przyczyny cały czas powodzeniem cieszą się różnego typu testy czujności. Jednakże coraz więcej wśród nas wzrokowców. Być może właśnie dlatego w ostatnim czasie sprawdza się na moich lekcjach słuchane bingo, które pobudza zarówno zmysłu słuchu jak i wzroku .



Jak działamy? Różnorodnie, ale zawsze najpierw - z tekstu, który chcę, by uczniowie zapamiętali, wybieram słowa. Potem - co lekcja - jest troszkę inaczej - przed rozpoczęciem ćwiczenia wyjaśniam zasady :) 

Wariant 1
Do słów, które wystąpiły w utworze dopisuję inne (niezwiązane z tekstem); każdy uczeń w klasie otrzymuje 2 karteczki - ze słowem, które jest w tekście i ze słowem, którego nie ma. Jego zadaniem jest uważne słuchanie i zareagowanie w momencie, kiedy usłyszy słowo - np. podnosi chorągiewkę z napisem BINGO; musi jednak do końca być czujny, by usłyszeć, czy pojawi się drugie słowo.

Wariant 2
Podobnie jak w pierwszej sytuacji, mieszam słowa; uczeń otrzymuje jednak tylko jedną fiszkę. Kiedy usłyszy słowo wstaje w wyznaczonym w klasie miejscu - BINGO. Po odczytaniu całego tekstu uczniowie, którzy mieli fałszywe podpowiedzi mają za zadanie "ustawić fiszki" w kolejności występowania w utworze.

Wariant 3
Uczniowie zostają podzieleni na grupy. Każda grupa ma inne fiszki, które rozkładam na podłodze. Czytam tekst. Kto usłyszy słowo, staje przy właściwej karteczce (w tym wariancie widzę, kto ma największe problemy ze słuchaniem oraz dla kogo słuchanie to sama przyjemność). Na zakończenie tworzymy "żywy" plan wydarzeń.


Oczywiście z fiszkami możemy pracować dalej - rozwijać znajomość zasad ortografii, bogacić zasób słownikowy, utrwalać znajomość części mowy... ale to już materiał na odrębny wpis.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz