czwartek, 2 czerwca 2016

Jeden obraz - wiele słów

Czerwiec.
Coraz bardziej czuć, że koniec roku szkolnego całkiem niedaleko.
Coraz częściej w czasie zajęć sprawdzamy, jakie umiejętności nabyli nasi uczniowie w ostatnich miesiącach, co już wiedzą, ile potrafią...

I wcale nie trzeba pisać sprawdzianów, testów, prac klasowych, 
Okazuje się, że często wystarczają karty Dixit :)


Kiedy wnoszę pudełko z kartami do klasy, widzę na twarzach uczniów uśmiech. Dla nich praca z Dixitem to przede wszystkim zabawa, dla mnie źródło wiedzy na temat uczniowskich kompetencji.


Karty mogą stać się inspirację do różnorodnych ćwiczeń. Nam ostatnio pomagały utrwalać zagadnienia związane z nauką o języku.

Każdy uczeń losował 2 karty.

Ćwiczenie 1
Czym jest synonim? Czym jest homonim? Co to jest treść wyrazu? Czym treść wyrazu różni się od jego zakresu?

Uczniowie szukali na kartach podobieństw  - nie tylko tych oczywistych, ale też wskazywali skojarzenia związane z kartą, jej ukryte znaczenia. Nazywali rzeczy, zjawiska, łączyli je, tworzyli rodziny wyrazowe.

Ćwiczenie 2
Czym są antonimy? Czy antonim i oksymoron to ten sam wyraz?

Tym razem uczniowie wyszukiwali na kartach wszelkiego rodzaju różnice. Zestawiali je w różnych konfiguracjach, tworzyli nazwy cech, nosicieli cech, podawali związane z różnicą przymiotniki lub przysłówki.

i... by nie było zbyt monotonnie, działali...

Ćwiczenie 3
Przedstaw antonim na kartce papieru, nie zapisując go.












Widzicie antonimy?

Wszystkie?
np.zaangażowany, kreatywny i niemający pomysłów....
czy też stan skupienia - stały i ciekły...

Właśnie takie skojarzenia podawali uczniowie...

Ćwiczenie 4
Utwórz nazwisko znaczące dla postaci przedstawionej na karcie. Opowiedz w kilku zdaniach o bohaterze.

W tym momencie wodze fantazji w pełni zostały uwolnione...
a jednocześnie utrwaliliśmy wiele zagadnień z zakresu onomastyki.

A na koniec zajęć koniecznie należy pochwalić zaangażowanie i pomysłowość uczniów :)

7 komentarzy:

  1. Aż mi szkoda, że zaraz będą wakacje, bo nie wiem, czy dam radę wykorzystać ten pomysł. Jest świetny!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście, to były udane zajęcia :)

      Usuń
  2. Super! Wykorzystam, uwielbiam dixita :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kostki i karty to ciekawe urozmaicenie lekcji :)

      Usuń
  3. Dzień dobry, właśnie trafiłam na Pani wpis zatytułowany tak, jak .... moja książka, która ukazała się w zeszłym tygodniu na rynku i dotyczy.... pracy z obrazem w rozwoju. Pracuję z dorosłymi ale też z dziećmi... Więc śmiało pozwolę sobie podlinkować opis mojej książki, na mojej stronie i na stronie wydawnictwa PWN:
    https://obrazwcoachingu.pl/ksiazka-jeden-obraz-wiele-slow/
    http://ksiegarnia.pwn.pl/Jeden-obraz-wiele-slow,633958478,p.html

    Serdecznie pozdrawiam,
    Dorota Raniszewska

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi, że zwróciła Pani uwagę na mój wpis :)
      Spojrzałam na spis treści Pani kskiążki i już znalazłam kilka inspiracji do pracy, koniecznie muszę przeczytać więcej. Pozdrawiam.

      Usuń
    2. Och, dziękuję za odpowiedź :). Zapraszam do kontaktu. Czemu nie? :). Pozdrawiam również.

      Usuń