piątek, 5 kwietnia 2019

Gałązka logiczna

W tym tygodniu uczniowie klasy czwartej pierwszy raz świadomie pracowali przy użyciu prostej gałązki logicznej. Do tej pory korzystaliśmy tylko z elementów narzędzi TOC. Stwierdziłam jednak, że pora zacząć działania w oparciu o solidne podstawy.




Wybrałam tekst - fragment o niemruczeniu kota z "Praktycznego Pana" Roksany Jędrzejewskiej - Wróbel. Uczniowie samodzielnie, w skupieniu przeczytali opowiadanie. Utwór spodobał się uczniom, wzbudził zainteresowanie i sprawił, że pojawiły się liczne pytania odnoszące się do poznanej sytuacji i głównego bohatera.

Rozpoczęło się działanie. Przedstawiłam zasady tworzenia gałązki. Wspólnie zapisaliśmy pierwsze twierdzenia. Uczniowie analizowali raz jeszcze tekst i sami dopisywali "listki" na gałązce; wielu szybko zrozumiało, jak konstruować wypowiedzenia, by były one ze sobą logicznie połączone. Uczniowie zrozumieli również, że każde działanie ma swą przyczynę i skutek. W ten sposób wszystkie wydarzenia w opowiadaniu zostały uporządkowane, a poszczególne fakty połączyły się jeden łańcuch.


A na koniec wspólnie stwierdzili, że właśnie napisali niezwykle szczegółowy, logiczny plan wydarzeń, które pojawiły się w opowiadaniu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz