środa, 24 października 2018

Zamiast dyktanda

W ostatnim czasie uczniowie klasy czwartej spędzili kilka lekcji w niezwykłej akademii. Były niecodzienne lekcje i... możliwość wejścia do kuchni wyjątkowego nauczyciela. Na koniec pobytu w bajkowej szkole czwartoklasiści zmierzyli się z zasadami ortografii.



Wspólnie przypomnieliśmy sobie najważniejsze zasady. Zostały wybrane słowa, które każdy powinien zapamiętać i potrafić poprawnie zapisać. Wkrótce okazało się, że niektóre z nich świetnie nadają się do opisu miejsc i sytuacji, jakie pojawiły się w poznawanej lekturze.Korzystając z generatora, przygotowałam puzzle. Uczniowie podzieleni na grupy starali się w jak najszybszym czasie złożyć wszystkie elementy. Musieli ze sobą współpracować, myśleć logicznie, skupić uwagę. Kiedy puzzle były gotowe, odczytałam tekst, a uczniowie sprawdzali poprawność wykonania zadania. 

Kolejnym etapem było wyjaśnianie zasad pisowni. W każdej grupie pojawił się Pieg - Zielony, Żółty, Różowy i Szary, czyli uczniowie, którzy mieli zająć się konkretną "trudną" ortograficznie głoską, jaka wystąpiła w tekście. Po kilku minutach Piegi z poszczególnych grup stworzyły własne grupki (zgodnie z kolorem), w których sprawdziły swoje zapiski. Dopiero wtedy prezentowały uzasadnienia na forum klasy. 

Na zakończenie każdy uczeń wylosował zakładkę. Miała ona być miłym wspomnieniem pobytu w kuchni pana Ambrożego Kleksa, a dla chętnych - inspiracją do stworzenia przepisu na potrawę, jaka mogłaby się pojawić w akademii.


































I tak kolejny raz okazało się, że lekcje z ortografią wcale nie muszą być nudne ani stresujące.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz