niedziela, 31 marca 2019

Przypadki kolorowo

Od dawna wiadomo, że kiedy angażujemy różne zmysły, lepiej przyswajamy nowe wiadomości, mocniej rozwijamy potrzebne w danej sytuacji umiejętności. 

Czwartoklasiści jakiś czas temu poznali przypadki gramatyczne. By zapamiętać wszystkie zasady odmiany, nieustannie wracamy do tematu. Przygotowując ćwiczenia, dbam o ich różnorodność, staram się, by angażowały jak najwięcej uczniowskich zmysłów. Ostatnio na lekcji pojawiły się kolorowe kostki do gry.


Jak działaliśmy?
Uczniowie zostali podzieleni na sześcioosobowe zespoły. Każdy uczeń otrzymał kostkę w określonym kolorze. Już to sprawiło zainteresowanie ćwiczeniem. 

Następnie zapisałam na tablicy informację o tym, który kolor odpowiada, jakiemu przypadkowi. Kolejny krok należał do uczniów - to oni wymieniali odmienne przez przypadki części mowy  -skupiliśmy się na rzeczownikach i przymiotnikach. Każdy podawał własny przykład. Teraz ponownie zadziałałam ja - wybrane rzeczowniki i przymiotniki otrzymały swoje numerki od 1 do 6 (tyle ile jest na kostce). I zaczęło się...
Uczeń rzucał kostką, sprawdzał numer i słowo, jakie wylosował, odmieniał je w przypadku, na jaki wskazywał kolor kostki, zapisywał właściwą formę odmiany i... przechodził do kolejnej kostki. I tak 6 razy.  
Tak zaplanowane ćwiczenie sprawiło, że uczniowie pracowali w całkowitym skupieniu, ciszy. Mogłam sprawdzić, czy dobrze znają pomocnicze pytania, czy potrafią poprawnie połączyć je z przypadkiem, czy tworzą poprawne formy odmiany.

Na koniec  sprawdziliśmy odpowiedzi i ułożyliśmy zdania z używanymi w ćwiczeniu słowami.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz