Od dawna wiadomo, że kiedy angażujemy różne zmysły, lepiej przyswajamy nowe wiadomości, mocniej rozwijamy potrzebne w danej sytuacji umiejętności.
Czwartoklasiści jakiś czas temu poznali przypadki gramatyczne. By zapamiętać wszystkie zasady odmiany, nieustannie wracamy do tematu. Przygotowując ćwiczenia, dbam o ich różnorodność, staram się, by angażowały jak najwięcej uczniowskich zmysłów. Ostatnio na lekcji pojawiły się kolorowe kostki do gry.
Uczniowie zostali podzieleni na sześcioosobowe zespoły. Każdy uczeń otrzymał kostkę w określonym kolorze. Już to sprawiło zainteresowanie ćwiczeniem.
Następnie zapisałam na tablicy informację o tym, który kolor odpowiada, jakiemu przypadkowi. Kolejny krok należał do uczniów - to oni wymieniali odmienne przez przypadki części mowy -skupiliśmy się na rzeczownikach i przymiotnikach. Każdy podawał własny przykład. Teraz ponownie zadziałałam ja - wybrane rzeczowniki i przymiotniki otrzymały swoje numerki od 1 do 6 (tyle ile jest na kostce). I zaczęło się...
Uczeń rzucał kostką, sprawdzał numer i słowo, jakie wylosował, odmieniał je w przypadku, na jaki wskazywał kolor kostki, zapisywał właściwą formę odmiany i... przechodził do kolejnej kostki. I tak 6 razy.
Tak zaplanowane ćwiczenie sprawiło, że uczniowie pracowali w całkowitym skupieniu, ciszy. Mogłam sprawdzić, czy dobrze znają pomocnicze pytania, czy potrafią poprawnie połączyć je z przypadkiem, czy tworzą poprawne formy odmiany.
Na koniec sprawdziliśmy odpowiedzi i ułożyliśmy zdania z używanymi w ćwiczeniu słowami.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz