Uczniowie otrzymują zestaw puzzli, na których umieszczone są fragmenty fraszek w dwóch wersjach: oryginalnej – z zachowaniem języka epoki, współczesnej – przetłumaczonej na język zrozumiały dla młodszych odbiorców.
Ich zadaniem jest dopasowanie wersji oryginalnej do współczesnej, co wymaga uważnego czytania, porównywania treści i refleksji nad znaczeniem słów oraz kontekstem kulturowym.
Dlaczego warto?
Ćwiczenie:
- aktywizuje uczniów – forma puzzli wprowadza element zabawy i rywalizacji,
- rozwija umiejętność czytania ze zrozumieniem,
- uczy interpretacji tekstów literackich,
- przybliża humor i przesłanie fraszek, które mimo upływu czasu pozostają aktualne,
- oswaja z archaizmami, pokazując, że język się zmienia, ale wartości i emocje pozostają.
Jeśli szukacie pomysłu na angażującą lekcję z okazji Narodowego Czytania – spróbujcie tej formy! Można ją łatwo dostosować do różnych poziomów wiekowych, a uczniowie zyskują nie tylko wiedzę, ale i radość z odkrywania literatury.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz