Czasem wystarczy naprawdę niewiele, by lekcja stała się atrakcyjna dla uczniów.
Tak zdarzyło się całkiem niedawno na jednej z moich lekcji.
Projekt Kartka dla Polski sprawił, iż nieco mocniej przyglądamy się tekstom, które ukazują motyw patriotyzmu. Szczególnie bliskie w tym czasie są nam lektury przedstawiające wojnę i okupację.
Za nami wstępne lekcje do Pamiętnika z powstania warszawskiego i Galopu 44. Uczniowie poznali elementy świata przedstawionego w lekturach, główne wątki, wydarzenia.
Dopełnieniem obrazów było wysłuchanie kilku piosenek....
By realia Warszawy z sierpnia 1944 roku stały się im jeszcze bliższe, przyniosłam na zajęcia kartki z kalendarza, jakie można dostać w Muzeum Powstania.
Rozpoczęliśmy lekcje od swobodnego czytania wybranych informacji. Szukaliśmy nawiązań do faktów zawartych w tekstach.
Po kilkunastu minutach zaprezentowałam uczniom wersję elektroniczną kartek z kalendarza, tak by wszyscy mogli śledzić wydarzenia z powstania w jednym czasie.
Równocześnie rozdałam karty trimino zawierające daty i konkretne wydarzenia z nimi związane.
I tak wspólnie poznaliśmy przebieg powstania, jednocześnie indywidualnie układając trimino.
A kiedy wszystko było już jasne, każdy uczeń - korzystając z możliwości, jakie daje wyobraźnia - przeniósł się do walczącej Warszawy, by przeżyć jeden dzień z wraz z powstańcami.
Podane w ten sposób wcale nie najłatwiejsze historyczne treści stały się dla uczniów zrozumiałym kontekstem. Wszyscy pracowali z dużym zaangażowaniem, a powstałe opowiadania świadczą, że zrozumieli sytuację zarówno ludności cywilnej jak i powstańców.
A teraz przed nami debata na temat Czy powstanie było potrzebne?
Wow, super pomysł. Spróbuje u siebie. Moi uwielbiają wszelkie nowinki technologiczno- komputerowi- internetowo- multimedialne, a tych kartek nie znałam wcześniej.
OdpowiedzUsuńPolecam.U nas było naprawdę ciekawie.
Usuń