wtorek, 18 września 2018

Czwartoklasiści kropkowali

Uczniowie klasy czwartej w tym roku po raz pierwszy świętowali Dzień Kropki nie tylko w ramach lekcji z wychowawcą, ale również na języku polskim. Chciałam pokazać uczniom, że symboliczna kropka wyzwala talenty, ale też że dzięki niej wiele treści może być ciekawiej zaprezentowane, a przez to szybciej zapamiętane. Kropkowe działania rozpoczęliśmy od poznania historii Vashti i wspólnego przeczytania książeczki “Kropka”.


Później uczniowie projektowali własne kropki. Nie były to jednak zwyczajne kropki - każda z nich miała bowiem w tyle jedną literę alfabetu. W ten sposób chciałam, by uczniowie przypomnieli sobie określone wiadomości. Kiedy galeria była gotowa, włączyłam tablet i aplikację Quiver - zachwytom nie było końca. A potem wspólnie działaliśmy - uczniowie układali karty z kropkami we właściwej kolejności, szukali wyrazów rozpoczynających się daną literą albo zawierających tę literę w wyrazie. Aplikacja sprawiła, że zaangażowanie uczniów wzrosło kilkakrotnie. Każdy chciał, by jego kropka była wyjątkowa. I tak zabawa stała się nauką.



Drugie kropkowe zadanie rozpoczęliśmy od przeczytania krótkiego tekstu w naszych podręcznikach - o kropce oczywiście. Okazało się, że kropka jest bardzo ważnym znakiem. W uczniowskich zeszytach powstała niezwykła galeria interpunkcyjnych obrazów. Uczniowie poznali średnik i wielokropek. A potem był tylko krok, by przypomnieć sobie informacje na temat zdań oznajmujących, pytających i wykrzyknikowych.


W końcu nadszedł czas na test czujności z kropką w tle. Uczniowie musieli wykazać się umiejętnością słuchania i skupiania uwagi. Choć pierwsze wyzwania nie były najłatwiejsze, z czasem uczniowie radzili sobie coraz lepiej. Z pewnością kolejny test czujności sprawi wszystkim jeszcze więcej frajdy.


Korzystając z materiałów, jakie zostały wypracowane w ramach projektu eTwinning, czwartoklasiści zmierzyli się również z kodowaniem offline’owym i nieco innym niż zazwyczaj łączeniem kropek.


Wszystko było zabawą, niemniej pozwoliło mi na pierwsze bliższe poznanie uczniów, ich uzdolnień, przyzwyczajeń, umiejętności. Z pewnością jeszcze nie raz wrócimy do tego wyjątkowego tygodnia.



2 komentarze:

  1. Czy mogłabym prosić o przesłanie w pdf zadania z kodowaniem i dyplomu? Dziękuję bardzo i pozdrawiam, Iwona Marcinkowska

    inova1@poczta.onet.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na ten rok z pewnością powstanie nowy dyplom :) kartę odszukam i prześlę.

      Usuń