Bywa tak, że treść lektury jest dla ucznia trudna do zrozumienia. Bo jak ma zrozumieć, włożenie Rozalki do pieca, kiedy nie wie, o jakim piecu mowa, jak ma pojąć, czym było dla pięcioletniego dziecka pilnowanie bydła na łące, kiedy on - na przykład - 15-letni chłopak sam krowę widział tylko gdzieś przy drodze, jadąc na wakacje, jak ma czytać o tym, że na przednówku ludzie zjadali zgniłe kartofle, kiedy dziś o każdej porze roku można zaopatrzyć się niemal we wszystkie warzywa i owoce?
Co zrobić w takiej sytuacji? Jak zachęcić ucznia, by zmierzył się z taką lekturą?
W tym roku postawiłam na sposób, a ściślej na kilka sposobów, które uczniowie lubią i wspólne poznawanie opowiadań pozytywistycznych.
SPOSÓB 1
Namaluj, tak jak potrafisz, używając znaków, symboli wybrane opowiadanie.
Było wspólne czytanie, wyjaśnianie słów, przypominanie kontekstu historycznego. Było rysowanie i odgadywanie, co autor rysunku miał na myśli.
SPOSÓB 2
Stwórz kartę pracy do wybranej lektury.
W tym zadaniu należało wykazać się znajomością treści. Uczniowie sami wskazywali elementy, na które zwrócili uwagę, czytając lekturę. A kiedy karty powstały, razem próbowaliśmy je uzupełniać. W ten sposób uczniowie wzajemnie uczyli się od siebie, zapamiętywali nowe informacje.
SPOSÓB 3
Zaprojektuj tematyczną zakładkę do książki.
W tym ćwiczeniu ważny był rysunek, ale też i słowo. Uczniowie przytaczali teksty, które szczególnie zapadły w ich pamięci, charakteryzowały bohatera albo były pięknymi sentencjami.
SPOSÓB 4
Odwiedź stacje zadaniowe.
Skupiliśmy się na Siłaczce. Przygotowałam 6 stanowisk. Uczniowie układali chronologicznie wydarzenia, pracując ze słownikiem wyjaśniali pojęcia np. idealista, konformista, podawali, jak rozumieją symboliczne znaczenie tytułu, określali, co było sukcesem, a co porażką w życiu głównych bohaterów a także wskazywali w środki stylistyczne w opisach.
SPOSÓB 5
Utwórz fakebookowy profil wybranego bohatera.
Uczniowie zasiedli przy komputerach i po raz pierwszy zetknęli się z narzędziem, jakim jest fakebook. Szybko zorientowali się na czym rzecz polega i rozpoczęli tworzenie profili - najczęściej Skawińskiego.
SPOSÓB 6
Wykonaj lapbook pt. Opowiadania czasu pozytywizmu.
Uczniowie wybierali utwory, wskazywali raz jeszcze elementy świata przedstawionego, podsumowywali wszystkie informacje, jakie zdobyli na temat opowiadań.
Kiedy zapytałam o wrażenia po zakończeniu całego cyklu, usłyszałam:
było ciekawie, sami dużo stworzyliśmy;
podobała nam się praca ze słownikami;
poznaliśmy nowe narzędzie TIK;
nie stresowaliśmy się, choć pani cały czas sprawdzała, czy i ile opowiadań przeczytaliśmy;
nie czuliśmy presji czasu, mogliśmy pracować we własnym tempie,
umiemy gospodarować czasem;
pracując w grupach, wymieniając się kartami, uczyliśmy się wzajemnie;
zapamiętaliśmy wiele treści;
Mam nadzieję, że uczniowie na dłużej zapamiętają bohaterów i motywy z opowiadań pozytywistycznych. Ich zaangażowanie było naprawdę duże :)
Świetne pomysły, zróżnicowanie i kreatywność - brawo!
OdpowiedzUsuńMiło czytać takie słowa, tym bardziej kiedy pochodzą od prawdziwego mistrza działań kreatywnych :)
UsuńŚwietne podsumowanie.
OdpowiedzUsuń