czwartek, 17 maja 2018

(Wy)chodzone przysłowia

Kolejny raz okazało się, że lekcje, podczas których uczniowie wstają z krzesełka, sprawdzają się świetnie w każdej grupie. Tym razem, chodząc po klasie, moi podopieczni utrwalili sobie znajomość polskich przysłów zawierające mniejszą bądź nieco większą trudność ortograficzną.


Jakiś czas temu przygotowałam pomocniczą wklejkę do zeszytu. Dla piątoklasistów część fraz była dobrze znana, inne okazały się nowością. Wszystkie pokrótce zostały omówione.


Po kilku dniach postanowiłam sprawdzić, na ile uczniowie zapamiętali przysłowia i czy potrafią poprawnie je zapisać. W klasie zrobiłam małe przemeblowanie - krzesła poszły w kąt, ławki stały się  konkretnymi stanowiskami pracy (a te zbędne znalazły miejsce pod ścianą). Kiedy uczniowie weszli do sali, wiedzieli, że to nie będzie typowa lekcja.

W pierwszym etapie działań klasa została podzielona na grupy. Na jednym ze stolików położyłam stosik kolorowych karteczek, na których były zapisane znane uczniom przysłowia. Każdy z zespołów wybrał sobie kolor i... zaczęło się tworzenie. Okazało się, iż na niektórych karteczkach są pojedyncze słowa i skompletowanie całego zbioru przysłów wcale nie jest takie łatwe. Zespołowa praca sprzyjała poprawnemu wykonaniu ćwiczenia. Po kilkunastu minutach wszystkie karteczki zostały naklejone na duże arkusze papieru.

Nadszedł czas na drugie ćwiczenie - biegane/chodzone dyktando. Zadanie polegało na dokładnym odwzorowaniu kolorowej karty (językowo, ortograficznie, graficznie), przy czym ułożone przysłowia zostały po jednej stronie sali, a karty pracy uczniów - po drugiej.  Teraz mogłam przekonać się, jak uczniowie zapamiętują tekst, jaka jest ich spostrzegawczość i na ile potrafią się skoncentrować. Pracowali wszyscy, choć niektórzy naprawdę musieli się nachodzić, by zapisać wszystkie przysłowia.


Na koniec uczniowskie dyktanda stały się kolorowe - zobacz tutaj (a już wkrótce będą służyły jako pomoc podczas analizy wypowiedzeń).

PS Kiedy chcemy zaoszczędzić czas w pierwszym etapie, można użyć układanki.

1 komentarz: