Polubiliśmy koła na języku polskim. Całkiem niedawno tworzyliśmy kolorowe diagramy składniowe, a ostatnio powstał kołowy poczet lekturowych bohaterów.
A wszystko za sprawą doskonalenia umiejętności redagowania charakterystyki. Inspiracją stały się dla uczniów postacie z powieści Charlie i fabryka czekolady. W utworze są one dość specyficznie przedstawione - niemal od początku wiadomo, kto jest dobry, kto zły, z kim chcielibyśmy się zaprzyjaźnić, a z kim niekoniecznie. Ponadto w lekturze dominuje charakterystyka pośrednia bohaterów, a to zmusza uczniów to nazywania konkretnych cech bohaterów. Mogłam dzięki temu obserwować, jak uczniowie bogacą swój zasób słownikowy.
Zależało mi na tym, by uczniowie zapamiętali główne elementy charakterystyki. Przygotowałam szablon i poprosiłam, by rysunek odzwierciedlał wygląd bohatera, a notatka odnosiła się tylko do cech charakteru.
Uczniowie zaczęli działać. Bardzo ładnie pracowali z tekstem lektury, wyszukując stosowne podpowiedzi, rysowali, zapisywali notatki o postaci. W ten sposób stworzyli niezwykły poczet postaci, które połączyła historia fabryki pana Wonki.
Finałowym zadaniem było samodzielne zredagowanie charakterystyki wybranego bohatera z powieści (większość poradziła sobie bardzo dobrze 😊).
Znowu świetne, dziękuję, bo ukradłam
OdpowiedzUsuń