Egzamin gimnazjalny zbliża się wielkimi krokami. Słuchając rozmów uczniów, można zauważyć, że niektórzy z nich bardzo emocjonalnie podchodzą do zadań, jakie przed nimi w najbliższym czasie. Właśnie dlatego lekcje prowadzone w tym tygodniu powinny jak najmniej stresować, ale jednocześnie porządkować wiedzę, jaką do tej pory posiedli uczniowie .
My skupiliśmy się na lekturach i poruszanych w nich tematach, raz jeszcze wspominaliśmy poszczególne elementy świata przedstawionego w utworze.
Metodą, którą wykorzystywaliśmy, była burza mózgów, gdyż pracowaliśmy jak najbardziej twórczo, a formą działań - praca w grupach, którą bardzo lubimy.
Przygotowałam karty z tytułami lektur, jakie poznaliśmy w gimnazjum - na każdej karcie trzy pozycje z różnych epok.
Najpierw wyszukiwaliśmy wspólne dla lektur elementy. Kierowaliśmy się cechami charakteru bohaterów, poruszanymi w tekstach tematami i motywami, naszą uwagę zwracała epoka literacka i jej cechy. Szybko okazało się, że nawet z pozoru zupełnie inne teksty kryją w sobie podobieństwa.
Drugie ćwiczenie odnosiło się do motywów, jakie pojawiają się w lekturach. Uczniowie podawali tytuły książek, w których można spotkać wymienione na karcie tematy, raz jeszcze przedstawiali postacie, miejsca, ważne wydarzenia.
Każdy może zostać herosem.
Do czego prowadzi zdrada?
Wieś idealne miejsce na życiową przygodę.
Podróż - czas, w którym człowiek poznaje siebie samego.
Kolejna lekcja była połączeniem wszystkich informacji, jakie do tej pory zostały usystematyzowane.
Uczniowie, pracując w grupach i wcielając się w różne literackie postacie, „otwierali” własne firmy, które oferowały konkretne usługi. Musieli wykazać się znajomością osobowości, temperamentów, umiejętności i wszelkich kontaktów poszczególnych bohaterów. Po raz kolejny okazało się, że kreatywność uczniów nie zna granic.
Już same nazwy firm są niezwykłe -
- Pięty Mnicha - Klinika Psychoterapeutyczna;
- Dajura - Pracownia Ubrań dla Pań;
- Tefrolina - Salon Sukien Ślubnych;
- AmberSilver - Bank dla Każdego;
- Lotox - Wynajem Samolotów;
- Pod Czerwoną Latarnią - Restauracja;
A jakie postacie "wystąpiły" na lekcji?
- Santiago, Skawiński, Robinson;
- Klara R., Julia C., Danusia J.;
- Odys, Balladyna, Voldemord, Wargrave;
- Frozyna, Telimena, Podstolina;
- Aurelka, Oskarek, Mały Książę;
- Harpagon, Milczek, Scrooge;
Czy już wiecie kto "pracował" w danej firmie? kto zarządzał? kto odpowiadał za kontakty z klientami?
Każda firma została zaprezentowana na forum klasy i oceniona. Były emocje, było zaangażowanie... i mam nadzieję, że w momencie egzaminacyjnego stresu uczniowie będą potrafili wykorzystać w działaniu wszystkie swe umiejętności.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz