Dziś Święto Bibliotek i Bibliotekarzy. Z tej okazji postanowiłam, że lekcja będzie wyglądać nieco inaczej - uczniowie przejmą pozycję nauczyciela, a ja zostanę uczennicą (taką nie do końca grzeczną). W głównej zaś roli wystąpi teatrzyk kamishibai.
Zajęcia rozpoczęła uczennica, która pochwaliła się nową zabawką, jaką otrzymała - teatrzykiem. Zapytała, czy może zaprezentować ukrytą w pudełku historyjkę. Nauczyciele zgodzili się. Sami byli zaciekawieni tą formą czytania opowiadań, gdyż do tej pory się z nią nie spotkali. Wszyscy razem poznali historię małej Czi - Tam, która choć bardzo chciała, nie mogła uczęszczać do szkoły. Powodów było wiele - niebezpieczna droga, mnogość domowych obowiązków, zła pogoda, czy w końcu fakt, że była dziewczynką.
Po obejrzeniu teatrzyku uczennica zaczęła pytać:
- skąd pochodzi Czi - Tam?
- co robią jej rodzice?
- dlaczego w szkole nikogo nie ma?
- czy bohaterka była biedna?
- czy wszystkie dzieci muszą pracować?
- co to jest riksza?
Zadaniem nauczycieli było znaleźć właściwą odpowiedź na postawione im pytania. A że momentami uczennica była dociekliwa, w pewnym momencie wywiązała się żywa dyskusja na temat Nepalu i sytuacji społeczno - gospodarczej w tym państwie.
W kolejnej części zajęć nauczyciele proponowali swoje ćwiczenia. Tak naprawdę nie wiedzieli dokładnie, w jakim wieku jest ich uczennica, zatem prosili o:
- wykonanie graficznej notatki do opowiadania,
- zbudowanie z klocków szkoły albo domu bohaterki z teatrzyku,
- odegranie scenki z życia nepalskich dzieci,
- zredagowanie opisu Lekcja w szkole Czi - Tai,
- wykonanie plakatu Moja szkoła i szkoła Czi - Tai,
- napisanie listu przez dziewczynkę, w którym opowie o swoich przeżyciach.
Zamiana ról pozwoliła poczuć emocje z drugiej strony.
Okazało się, że wcale nie jest tak prosto zaplanować łatwe a jednocześnie interesująca zadania (a takich przecież oczekują uczniowie).
Uczniowie zrozumieli również, że pozornie dziecinne ilustracje teatrzyku wcale nie są tylko dla dzieci, gdyż poruszają naprawdę ważne problemy z zakresu edukacji globalnej, o których powinni wiedzieć i na które powinni umieć stosownie reagować.
Lekcja miała charakter zabawy, ale wspólne stwierdziliśmy, że temat jest ważny i należy do niego powrócić.
P.S.
Za wszystkie materiały dziękuję Ośrodkowi Działań Ekologicznych Źródła.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz