poniedziałek, 8 maja 2017

Zamiana ról

Dziś Święto Bibliotek i Bibliotekarzy. Z tej okazji postanowiłam, że lekcja będzie wyglądać nieco inaczej - uczniowie przejmą pozycję nauczyciela, a ja zostanę uczennicą (taką nie do końca grzeczną). W głównej zaś roli wystąpi teatrzyk kamishibai.



Zajęcia rozpoczęła uczennica, która pochwaliła się nową zabawką, jaką otrzymała  - teatrzykiem. Zapytała, czy może zaprezentować ukrytą w pudełku historyjkę. Nauczyciele zgodzili się. Sami byli zaciekawieni tą formą czytania opowiadań, gdyż do tej pory się z nią nie spotkali. Wszyscy razem poznali historię małej Czi - Tam, która choć bardzo chciała, nie mogła uczęszczać do szkoły. Powodów było wiele - niebezpieczna droga, mnogość domowych obowiązków, zła pogoda, czy w końcu fakt, że była dziewczynką.


Po obejrzeniu teatrzyku uczennica zaczęła pytać:
  • skąd pochodzi Czi - Tam?
  • co robią jej rodzice?
  • dlaczego w szkole nikogo nie ma?
  • czy bohaterka była biedna?
  • czy wszystkie dzieci muszą pracować?
  • co to jest riksza?

Zadaniem nauczycieli było znaleźć właściwą odpowiedź na postawione im pytania. A że momentami uczennica była dociekliwa, w pewnym momencie wywiązała się żywa dyskusja na temat Nepalu i sytuacji społeczno - gospodarczej w tym państwie.

W kolejnej części zajęć nauczyciele proponowali swoje ćwiczenia. Tak naprawdę nie wiedzieli dokładnie, w jakim wieku jest ich uczennica, zatem prosili o:
  • wykonanie graficznej notatki do opowiadania,
  • zbudowanie z klocków szkoły albo domu bohaterki z teatrzyku,
  • odegranie scenki z życia nepalskich dzieci,
  • zredagowanie opisu Lekcja w szkole Czi - Tai,
  • wykonanie plakatu Moja szkoła i szkoła Czi - Tai,
  • napisanie listu przez dziewczynkę, w którym opowie o swoich przeżyciach.

Zamiana ról pozwoliła poczuć emocje z drugiej strony.

Okazało się, że wcale nie jest tak prosto zaplanować łatwe a jednocześnie interesująca zadania (a takich przecież oczekują uczniowie).
Uczniowie zrozumieli również, że pozornie dziecinne ilustracje teatrzyku wcale nie są tylko dla dzieci, gdyż poruszają naprawdę ważne problemy z zakresu edukacji globalnej, o których powinni wiedzieć i na które powinni umieć stosownie reagować.

Lekcja miała charakter zabawy, ale wspólne stwierdziliśmy, że temat jest ważny i należy do niego powrócić.

P.S.
Za wszystkie materiały dziękuję Ośrodkowi Działań Ekologicznych Źródła.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz