sobota, 30 marca 2019

Zakodowana fabryka

W ostatnim tygodniu uczniowie klasy IV poznawali pana Wonkę i jego fabrykę. Przewodnikiem dla nas wszystkich był oczywiście Charlie. Zaczęliśmy klasycznie - od poznania świata lektury: miejsc, postaci, wydarzeń. Powstały wyjątkowe opisy bohaterów (tutaj już o tym wspominałam), krzyżówki odnoszące się do rożnych sytuacji, jakie były związane z pobytem w fabryce oraz trioramy przedstawiające wybrane elementy świata przedstawionego.


A potem - by utrwalić wiadomości i rozwijać uczniowskie umiejętności - stworzyliśmy zakodowaną fabrykę.


Najpierw powstały zakodowane lekturowe skojarzenia. Uczniowie sami wymyślali przedmiot, który kojarzył im się z lekturą, tworzyli jego obraz na macie za pomocą kubeczków, a następnie zapisywali właściwy kod. By w określonym czasie, stworzyć jak najwięcej obrazów, uczniowie musieli ze sobą współpracować - dzielić się zadaniami, ponosić odpowiedzialność za podjęte zadanie - tylko wtedy wszystkie kolory były zapisane i mogły powstawać następne skojarzenia - pojawił się m. in.  złoty talon, cylinder pana Wonki, telewizor i opakowanie czekolady.


Podpowiem, że kiedy nie mieliśmy maty, kodowaliśmy za pomocą kolorowych korków na arkuszach papieru z namalowaną kratką :) 

Kolejna lekcja związana była z rozwijaniem czytania ze zrozumieniem. Uczniowie raz jeszcze przenieśli się do fabryki. Dokładnie przyjrzeli się korytarzom i salom, jakie mijali goście pana Wonki. Zwracali również uwagę na to, co działo się w poszczególnych miejscach. Wykonali ilustracje wybranych miejsc. A wszystko po to, by zaprojektować drogę dla Oziego, który również zapragnął zobaczyć, co działo się w fabryce. Zadanie tylko pozornie było łatwe. Bohaterowie lektury przemierzali bowiem kręte korytarze, przystawali albo podążali wystraszeni za właścicielem - a pokazać to wszystko za pomocą kodów to już nie lada umiejętność. I choć nie wszystkim do końca udało się wykonać zadanie, emocji było co niemiara, a to sprawiło, że tekst lektury został dobrze zapamiętany. 



Ps. Pomyślałam, że zajęcia świetnie wpisują się w tematykę projektu e-Twinning Zakodowane lekcje.
Ps. 2. Tutaj jeszcze kilka innych pomysłów na przybliżenie uczniom świata lektury.


3 komentarze:

  1. Dzień dobry
    Można prosić o zaproszenie do projektu na e-twinningu?

    Magdalena Rybicka

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny pomysł na lekcję. Pożyczam :-)
    Chciałam zapytać o wymiary tej maty do kodowania (kupionej).

    OdpowiedzUsuń