środa, 9 listopada 2016

W komiksie

Myślę, że wielu nauczycieli zauważa, że utwory, które jeszcze zupełnie  niedawno były przyjmowane bez większych problemów, dziś budzą wśród uczniów zniechęcenie, niezrozumienie. Znacznie więcej czasu potrzeba, by nastolatek odkrył sens, znaczenie dzieła, zrozumiał cel poznania konkretnego utworu.
Ostatnio pisałam, jak za pomocą narzędzi informatycznych "oswajam" uczniów z tekstem Małego Księcia.
A dziś chcę podzielić się kolejnym sposobem przybliżenia uczniom słów lektury.


Analizowaliśmy Antygonę. To trudne dzieło pod wieloma względami - od budowy tragedii poczynając, przez jej język i wewnętrzną kompozycję, kończąc na problemach przedstawionych w dziele. I musi upłynąć nieco czasu, nim uczniowie zrozumieją uniwersalność  tego dramatu i bliższe staną się im wybory bohaterów.

By zmotywować do głębszego przyjrzenia się słowom tragedii, zaproponowałam uczniom stworzenie na podstawie oryginału k o m i k s u.
Uczniowie wybierali ważne dla nich sceny, a następnie wypowiedzi poszczególnych postaci. Byli zmuszeni zajrzeć do źródła, nie mogli opierać się tylko na opracowaniach i kartach pracy, jakie wcześniej uzupełniliśmy.
Może w to trudno uwierzyć, ale moi trzecioklasiści pierwszy raz zamiast rysować (to lubią), musieli posłużyć się aplikacją - i takie zadanie wcale nie był dla nich łatwe.

Postawiłam na Toondoo. Uczniowie wybierali postacie i tła, starając się jak najwierniej oddać charakter dzieła. 


Niektórzy pokusili się o tworzenie własnych bohaterów, spędzając przed ekranem komputera nieco więcej czasu.


A jeszcze inni poszli dalej - i napisali własne dialogi, parafrazując oryginalne słowa Sofoklesa.


Do tej pory  - chcąc lepiej poznać treść lektury - wystawialiśmy teatralne scenki. Myślę jednak, że zastosowanie komiksu również świetnie się sprawdziło i lektura naprawdę została "oswojona" przez uczniów.


3 komentarze:

  1. Bardzo podobają mi się wasze komiksy, świadczą o zrozumieniu problematyki dramatu. Robicie je w pracowni komputerowej, czy na własnych tabletach?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi, że nasza praca jest pozytywnie oceniana :) te komiksy zaczęliśmy tworzyć razem, potem uczniowie kończyli je w domu ; nie zawsze możemy do woli przebywać w pracowni.

      Usuń
    2. Można wykorzystać ten pomysł do zorganizowania konkursu na najciekawszy komiks :)

      Usuń