środa, 3 stycznia 2018

Opis w pudełku schowany

Tę lekcję planowałam od jakiegoś już czasu, a wpis Zakręconego Belfra upewnił mnie, ze warto podjąć się tego zadania.

Wraz z piatoklasistami rozpoczęłam przygodę w Avonlea. Bardzo chciałam, by uczniowie zaangażowali się w poznawanie historii Ani i dlatego na jednej z pierwszych lekcji zaproponowałam im... opisy schowane do pudełka, bo przecież "opisy są takie nudne..."



Dzień wcześniej uprzedziłam uczniów, jakie zadanie planuję na kolejną lekcję, poprosiłam o przyniesienie stosownych materiałów (kolorowy papier, plastelina, skrawki materiałów)

Sama wybrałam kilka różnych opisów:
  • Zielone Wzgórze 
  • Droga do Avonlea
  • Pokój Ani
  • Widok z okna w pokoju Ani
  • Wigilia na Zielonym Wzgórzu
  • Dom szkolny
  • Morskie wybrzeże
  • Ania w szkółce niedzielnej
  • Ogród Barrych
  • Droga do szkoły

Przygotowałam wlepki ze stosownymi cytatami. 

Na lekcji uczniowie losowo wybierali karty z cytatem.
Ich pierwsze zadanie polegało na znalezieniu w powieści większego fragmentu, rozdziału, którego dotyczył cytat - w ten sposób poznaliśmy wspólne świat przedstawiony w powieści.

Następnie uczniowie dobrali się w pary. Rozpoczynało się oczekiwane przez wszystkich zadanie - przeniesienie opisu do tekturowego pudełka. Wyobraźnia uczniów zaczęła działać. Tworzenie makiet pochłonęło i głowy, i ręce. 

Okazało się, że choć tak wiele jest zapisane na kartach lektury, to w pudełku wszystko musi znaleźć swoje właściwe miejsce. Uczniowie z wielką pieczołowitością odwzorowywali szczegóły. Nawet ci mniej zdolni poczuli, że kreują świat literackiego bohatera.

A kiedy prace zostały ukończone, zaczęły się ochy i achy! Uczniowie byli zachwyceni swoimi plastycznymi opisami. Wspólne rozpoznawaliśmy miejsca i koleżeńsko ocenialiśmy prace.

A wkrótce... kolejna niespodzianka z Anią w roli głównej :) 


3 komentarze:

  1. Świetny pomysł na ożywienie lekcji i wciągnięcie piątoklasistów. Na pewno będą długo pamiętali tę lekcję. Gratulacje ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Można prosić "wlepki" z cytatami? haskocz@tlen.pl

    OdpowiedzUsuń