piątek, 24 marca 2017

Wiosenna gra w stacje

Liczba marcowych świąt jest tak duża, iż w tym roku zaproponowałam, by połączyć je wszystkie w jeden uroczysty dzień. Zaprosiłam do współpracy pozostałe wychowawczynie. Pomysł został przyjęty.  I tak narodziła się projekt Nie tylko Dzień Wiosny, czyli marcowe świętowanie.



Przygotowałyśmy 9 stacji, z których każda odnosiła się do innego marcowego święta - dnia. Z tym dniem związane były zadania, jakie mieli wypełnić uczniowie; często na jednym stanowisku należało wykazać się wieloma umiejętnościami. Starałyśmy się tak dobierać ćwiczenia, by łączyły one w sobie formy tradycyjne (coś na kartce) i nowoczesne (coś w komputerze) oraz to co już znane (komiks), z tym co pojawia się rzadko (heksy), stając się w ten sposób bardziej atrakcyjne dla uczniów.




By nasi wychowankowie jeszcze mocniej zaangażowali się w wykonywanie zadań, wprowadziłyśmy element rywalizacji. Każda stacja  to wyzwanie, za które zbierane były punkty, przy czym uczniowie sami decydowali, jaki poziom w ściśle określonym czasie chcą osiągnąć - wysoki, średni czy niski. Kiedy uczniowie wykonali zadanie, zgłaszali ten fakt nauczycielowi, a on do specjalnej karty wpisywał liczbę zdobytych punktów. 

W tym miejscu powinnam jeszcze dodać, że w zabawie uczestniczyli wszyscy uczniowie gimnazjum podzieleni w mieszane grupy; przy czym podział nie był losowy - to my ustaliłyśmy skład grup, starając się tak połączyć uczniów, by prezentowali oni różne zainteresowania oraz różny stopień opanowania poszczególnych umiejętności (nie było grup "super mocnych" i "super słabych"). W ten sposób każdy uczeń mógł się poczuć ważny w grupie, odpowiedzialny za wykonanie konkretnych zadań; nie miał przy tym świadomości, że nie da rady.

Choć gra trwała kilka godzin, nikt nie marudził. Wszyscy uczniowie pracowali z wielkim zapałem, nie zdając sobie nawet sprawy, jak wiele umiejętności kształcą przy każdej ze stacji.

Nas - wychowawców bardzo cieszył fakt, iż uczniowie w grupie potrafili się porozumieć, że słuchali się wzajemnie, pomagali sobie, akceptowali swe zachowania.

Ucieszyły nas również oceny uczniów, jakie pojawiły się na zakończenie zabawy:
było fajnie..., czas szybko minął..., warto był być dziś w szkole..., stawiam piątkę...


I tak nadeszła wiosna 🌳🥀🌻

1 komentarz: